قوانین کار دانشجویی در اتریش

دانشجویان بین المللی

دانشجویان گروه اول که در دوره های زبان و در نیمه اول لیسانس مشغول به تحصیل هستند می توانند در هفته 10 ساعت کار کنند.

En

  جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ | 15:49   2 نظر   10894 بازدید

داشتن مؤسسات آموزش عالی معتبر و رنک بالا و همچنین امکان تحصیل رایگان، اتریش را به یکی از محبو‌ب‌ترین مقاصد تحصیلی در میان علاقمندان تحصیل در کشورهای اروپایی تبدیل کرده است. با وجود هزینه‌های مقرون بصرفه در کشور اتریش، تأمین هزینه‌های تحصیل و زندگی برای بعضی از افراد چندان کار راحتی نیست. کار در حین تحصیل یکی از ساده‌ترین روش‌هایی است که می‌تواند در تأمین هزینه‌های زندگی این دسته از افراد مؤثر باشد.

اما شرایط کار دانشجویی در اتریش چگونه است ؟

قوانین کار دانشجویی در اتریش - دانش پژوهان اورانوس

کار دانشجویی در اتریش مانند سایر کشورها دارای قوانین و شرایط بخصوص می‌باشد و دانستن این قوانین و شرایط برای دانشجویانی که قصد درآمدزایی و تأمین هزینه‌های زندگی خود در حین تحصیل را دارند از اهمیت بسیاری برخوردار است.

اینکه شما به عنوان یک دانشجو در اتریش اجازه‌ی کار دارید یا خیر بسته به ملیت شما متغیر خواهد بود. به عنوان مثال شهروندان کشورهایی چون بلژیک، بلغارستان، کرواسی، قبرس، جمهوری چک، دانمارک، استوانی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، ایرلند، ایتالیا، لتونی، لیختن اشتاین، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالتا، هلند، نوروژ، لهستان، پرتغال، رومانی، اسلواکی، اسلووانی، اسپانیا، سوئد یا سوئیس می‌توانند بدون نیاز به مجوزی در اتریش مشغول به کار شوند.

به طور کلی می‌توان گفت دانشجویانی که از اتباع کشورهای اتحادیه اروپا و یا از شهروندان سوئیس نیستند و قصد دارند برای تأمین هزینه‌های تحصیلی خود در حین تحصیل به کاری مشغول شوند می‌بایست یک مجوز کاری دریافت کنند. این مجوزهای کاری تنها برای کارهای پاره وقت یا برای حداکثر سه ماه در تعطیلات صادر می‌شود. اما اگر شما مشغول به کاری باشید که در استخدام اتباع خارجی، مشمول مقررات قانون اتریش نیست نیازی به مجوز کار نخواهید داشت. کار و فعالیت‌ در زمینه‌های علمی و پژوهشی و یا بر اساس قراردادهای وزارت کار اتریش، خود اشتغالی و یا مشاغلی که در آن کارمند محسوب نمی‌شوید و هزینه‌های مالیاتی و بیمه را خودتان پرداخت می‌کنید، نیازی به اخذ مجوز کاری نخواهید داشت. (مجوز کاری می‌بایست توسط کارفرما از AMS (ArbeitsMarktServis) به معنای خدمات استخدام کاری اتریش اخذ شود. این مجوز بایست هر 12 ماه تمدید شود و بهتر است که یک ماه پیش از منقضی شدن آن برای تمدید آن اقدام کنید.)

طبق قانون اداره مهاجرت کشور اتریش، دانشجویان اتباع کشورهای ثالث که دارای مجوز دانشجویی هستند مجاز به کار به مدت محدود هستند. بدین صورت که یک دانشجوی بین‌المللی در مقطع کارشناسی حداکثر به مدت 10 ساعت در هفته و در مقطع کارشناسی ارشد به مدت 20 ساعت در هفته امکان کار در حین تحصیل خواهند داشت. البته از آنجایی که هدف اصلی شما از مهاجرت به این کشور تحصیل می‌باشد، دانشگاه و درس خواندن شما می‌بایست در الویت قرار بگیرد و کار در حین تحصیل تنها در صورتی امکان پذیر است که از مشاغل پاره وقت و پارت تایم باشد و لطمه‌ای در تحصیل و برنامه‌های دانشگاهی دانشجو وارد نکند. در صورتی که دانشجو بخواهد بیشتر از 20 ساعت در هفته کار کند، AMS جهت موافقت با درخواست مجوز دانشجو می‌بایست بررسی ‌کند که برای شغل موردنظر، درخواستی از یک شهروند اتریشی واجد شرایط در بازار کار اتریش نباشد.

در اتریش دو نوع اشتغال حین تحصیل در دسترس دانشجویان وجود دارد:

  • استخدام با قرارداد کاری (Unselbständige Beschäftigung mit Dienstvertrag) -Dienstvertrag داشتن مجوز کاری الزامی خواهد بود و متقاضی می‌بایست قبل از شروع کار، از طریق AMS (سرویس استخدام عمومی) جهت اخذ مجوز کار اقدام نماید. دارندگان مجوز اقامت – دانشجویان بدون نیاز به بررسی بازار کاری اتریش ، برای حداکثر 20 ساعت در هفته اجازه کار خواهند داشت.
  • خود اشتغالی با قرارداد کاری (Selbständige Erwerbstätigkeit mit Werkvertrag) که Werkvertrag نیز نامیده می‌شود نیازی به مجوز کاری نخواهد بود اما رعایت قوانین مربوط به بیمه اجتماعی، مالیات و قانون کسب و کار الزامی است.
    -

فرصت‌های کار دانشجویی در اتریش بسیار متفاوت است و برخی از روش‌های درآمدزایی رایج برای دانشجویان جهت کسب درآمد و تأمین هزینه‌های تحصیل و زندگی در اتریش شامل کار کردن در مشاغلی با ساعاتی محدود، کار در محوطه دانشگاه و مشاغل آنلاین است که درآمد آنها می‌تواند از 200 یورو تا 1000 یورو در ماه متغیر باشد. در ادامه هر یک از روش‌های درآمدزایی رایج در میان دانشجویان اتریش را نام برده و توضیح داده‌ایم.

مشاغل شنبه (آخر هفته)

مشاغل شنبه (Samstagsjobs) که در روزهای آخر هفته می‌باشد در میان دانشجویان اتریشی بسیار رایج است و به دلیل تعادلی که میان یافتن زمان برای مطالعه در دانشگاه و کسب درآمد ایجاد می‌کند، محبوب‌ترین روش درآمدزایی در میان دانشجویان است. این مشاغل عمدتاً به عنوان مشاغلی دسته‌بندی می‌شوند که در آن شما حداکثر به مدت 10 ساعت در هفته امکان کار خواهید داشت. بدین معنا که شما تنها به مدت 5 ساعت کار می‌کنید اما از آنجایی که تعطیل کاری و کار در آخر هفته به شمار می‌رود، دو برابر و معادل 10 ساعت کاری محسوب می‌شود. درآمد این دسته از مشاغل بین 300 تا 400 یورو در ماه می‌باشد.

مشاغل پاره وقت در اتریش

مشاغل پاره وقت یا پارت تایم شباهت بسیاری به مشاغل شنبه دارند. تنها چیزی که مشاغل پارت تایم را را متمایز می‌کند، تعهد و ساعات کاری بیشتر در هفته است. به خاطر داشته باشید که در اتریش، اکثر مشاغل پاره وقت شامل حداکثر 20 ساعت کار در هفته می‌‌شود که می‌توان ساعات کاری آن را براساس برنامه‌ی تحصیلی خود در دانشگاه تنظیم کنید. از آنجایی که ممکن است با علاقمندی شما در دانشگاه تداخل داشته باشد، ممکن است نتوانید در تمامی لکچرها و برنامه‌های دانشگاهی شرکت کنید و در نتیجه امکان اتمام و تکمیل دوره تحصیلی در زمان تعیین شده را نداشته باشید. با این وجود، حقوق و درآمد مشاغل پاره وقت چیزی میان 800 تا 1000 یورو می‌باشد که بسیار خوب است.

دوره‌های کارآموزی در اتریش

رایج‌ترین روش درآمدزایی و کسب تجربه به عنوان دانشجو، درخواست دوره کارآموزی است. تنوع دوره‌های کارآموزی بسیار گسترده است و شما به معنای واقعی کلمه می‌توانید در هر زمینه یا حرفه‌ای که علاقمند هستید، دوره‌های کارآموزی آن را پیدا کنید. دانشجویان از طریق دوره‌های کارآموزی می‌توانند در محیطی حرفه‌ای که به طور مستقیم با رشته‌ی تحصیلی آنها مرتبط است، دانش و تجربه لازم در حوزه تحصیلی خود را به دست آورند. گاهی اوقات گذراندن دوره کارآموزی بخشی از برنامه درسی شما خواهد بود و در برخی از رشته‌ها پس از فارغ‌التحصیلی اجباری هستند. در این دوره‌ها شما تا 40 ساعت در هفته امکان کار خواهید داشت اما تنها کسری از یک شغل تمام وقت به دست خواهید آورد. دوره‌های کارآموزی راه خوبی برای استراحت از دانشگاه و ایجاد یک پایه محکم برای حرفه‌ی شما در آینده خواهد بود. ممکن است هرکسی نداند که Wirtschaftskammer Österreich (WKO) سفارت‌های اتریش دوره‌های کارآموزی برای دانشجویان بازرگانی، حقوق و اقتصاد در سراسر جهان ارائه می‌دهد. در واقع از این طریق می‌خواهند از دانشجویانی حمایت کنند که هیچ تجربه بین‌المللی قبلی ندارند. به یاد داشته باشید که الویت شرکت در این دوره‌ها برای افرادیست که زودتر درخواست داده‌اند. بنابراین اگر از متقاضیان شرکت در این دوره‌ها هستید می‌بایست سرعت عمل داشته باشید.

کار دانشجویی در محوطه دانشگاه

در محوطه دانشگاه نیز فرصت‌های شغلی بسیاری در دسترس دانشجویان خواهد بود که شامل مشاغلی چون کار در باشگاه‌ها و انجمن‌ها، کافه یا رستوران دانشکده‌ها و همچنین کار در کتابخانه دانشگاه است. علاوه بر این، دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی می‌توانند به عنوان دستیار آموزشی یا پژوهشی در بخش‌های مربوطه خود مشغول به کار شوند. این مشاغل از جهت اعطای بورسیه تحصیلی و بودجه همراه با کمک هزینه ماهانه به دانشجویان بسیار سودمند خواهند بود. همچنین همانطور که گفتیم فرصت‌های درآمدزایی بسیاری در اتریش برای دانشجویان وجود دارد. به عنوان مثال در دانشگاه‌ها یک سری نظرسنجی‌ها انجام می‌شود که به ازای هر موردی که در آن شرکت می‌کنید تا 15 یورو به شما پرداخت می‌کنند. همچنین، آزمایش‌های زیادی در دانشگاه‌ها انجام می‌شود که شرکت‌کنندگان برای مقدار کمی از ورودی، پول خوبی دریافت می‌کنند. بنابراین شما به عنوان یک دانشجو می‌توانید در ازای حمایت از فعالیت‌های علمی و پژوهشی دستمزد کمی نیز دریافت کنید.


منابع کاریابی دانشجویی در اتریش

سایت‌های کاریابی بسیاری در اینترنت وجود دارد که در زیر برخی از آنها را برای شما معرفی کرده‌ و لینک هر یک از آنها به آن پیوست شده است. علاقه‌مندان به کارهای دانشگاهی نیز می‌توانند از خدمات کاریابی مؤسسات زیر استفاده کنند:

علاقه‌مندان به کارهای دانشگاهی نیز می‌توانند از خدمات کاریابی مؤسسات زیر در اتریش استفاده کنند:


سوالات متداول در رابطه با قوانین و شرایط کار دانشجویی در اتریش

سوالات متداول در رابطه با قوانین و شرایط کار دانشجویی در اتریش - دانش پژوهان اورانوسآیا دانشجوی بین‌المللی اجازه کار دارد یا خیر؟

بله. هر دانشجویی در اتریش از لحظه‌ی اخذ کارت اقامت دانشجویی و ثبت نام در دانشگاه به طور قانونی اجازه کار در اتریش را دارد. حتی اگر متقاضی شرکت در دور‌های زبان آلمانی یا کالج زبان باشد.

دانشجوی اتریشی چند ساعت در هفته اجازه کار دارد؟

دانشجویان با توجه به مقطع تحصیلی خود بین 10 تا 20 ساعت در هفته اجازه کار دارد.

* آیا همراه دانشجو یا همسر دانشجو اجازه کار دارد؟

این سوال یکی از رایج‌ترین سوال متقاضیان است. متاسفانه در حال حاضر، همراه دانشجو در اتریش اجازه کار نخواهد داشت. البته این قانون ممکن است هر لحظه تغییر کند زیرا قبلأ اجازه کار برای همراه دانشجو نیز صادر می‌شد.

آیا با کار دانشجویی می‌شود تمام هزینه‌ها را پوشش داد؟

جواب این سوال با توجه به اینکه هر فرد سبک زندگی متفاوتی دارد کار راحتی نیست. اما می‌توان گفت که با 20 ساعت در هفته می‌توان هزینه‌ی یک زندگی متوسط و صرفه‌جویانه را تأمین کرد.

دیدگاه خود را بیان کنید
سلام میخواستم بدونم کارهای دانشجویی، چجور کارهایی هستند؟ آیا میشود در حیطه تخصصی خودمون هم در دوران دانشجویی کار کنیم؟
سلام مریم عزیز، اگر شما مهارت کافی در زبان آلمانی و تخصص خودتون داشته باشید حتما میتونید در حیطه تخصص خودتون کار پیدا کنید.
سلام و وقت بخیر. با کار دانشجویی میشه هزینه های زندگی رو تامین کرد؟
سلام پارسا جان، بخش اعظمی از هزینه های شما با مبالغ دریافتی از کار دانشجویی تامین خواهد شد. البته در صورت آشنایی با زبان آلمانی و داشتن تخصص در زمینه ای خاص امکان دریافت مبالغ بیشتر وجود دارد.
https://www.dpu.org.ir/