رشته باستان شناسی تاریخی در اتریش

موسسه اعزام دانشجو دانش پژوهان اورانوس با داشتن کادری مجرب از کارشناسان متخصص در امر پذیرش تحصیلی در زمینه اعزام دانشجو از سراسر ایران( تهران ،شیراز،اصفهان و...) به بهترین و معتبرترین دانشگاه های دنیا از جمله اتریش و آمریکا فعالیت دارد.

En

  یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ | 15:24   0 نظر    بازدید

رشته باستان شناسی تاریخی در اتریش:
باستان‌شناسی شاخه‌ای از علوم اجتماعی است که به مطالعه گذشته از طریقِ مدارکِ مادی می‌پردازد. با این تعریف، چه‌بسا بتوان رهیافت‌های باستان‌شناختی را در مطالعه پدیده‌های امروزی نیز به کار بست. قلمرو باستان‌شناسی تمام گذشته تا حال را دربرمی‌گیرد، چون تمامیِ وقایع بی‌درنگ پس از وقوع به جزئی از گذشته بدل می‌شود. باستان‌شناسان از بررسیِ خانه، کارگاه، یا مدرسه‌ای نوساز اطلاعاتی کسب می‌کنند که دست‌کمی از اطلاعاتِ حاصل از بررسیِ یک غار یا پناهگاهِ دورانِ دیرینه‌سنگی یا بنایی رومی ندارد. منابعِ اطلاعاتیِ باستان‌شناسی از داده‌های مادی (یا دیگر داده‌هایی) تشکیل می‌شود که به نحوی به انسان مربوط است و ما آن‌ها را آثارِ فرهنگی می‌خوانیم.
« باستان‌شناسی دانشی است که به‌وسیله آن می‌توان اطلاعات بسیاری از شواهد باستان‌شناختی را به دست آورد .» باستان شناسان در میان آثار و بقایای انسانی که در طی هزاران سال زندگی او بر روی زمین برجای‌مانده است به جستجو می‌پردازند تا از شیوه‌های زندگی, اعتقادات، باورها و آیین‌های مذهبی, روابط سیاسی, اجتماعی, اقتصادی و فرهنگی انسان گذشته آگاهی یابند. این دانش مجموعه‌ای از تکنیک‌ها و روش‌ها را در برمی‌گیرد. شیوه‌های مختلف مطالعاتی که با توجه به فکر و اندیشه متفاوت باستان شناسان، حوزه‌های گوناگونی را دربرمی گیرد که شامل: تاریخ، فرهنگ، محل‌های باستانی، عوامل اقلیمی, فنون و حرفه‌ها, آیین‌ها و باورهای مذهبی, معماری و هنر، خط و زبان می باشد. تعاریف متعددی هم که از باستان‌شناسی می‌شود ناشی از وجود همین مکاتب و اندیشه‌های متفاوت باستان شناسان از مکتب تاریخ فرهنگی گرفته تا باستان‌شناسی نوین است. علی‌رغم همه‌ی این تفاوت‌ها، باستان‌شناسی در اصل توصیف, تبیین و درنتیجه درک گذشته توسط باستان شناسان و آگاه‌سازی دیگران از تصورات آنان از اتفاقات گذشته است که می‌تواند گزارشی دقیق و علمی یا شرحی داستان گونه باشد.
از دهه ۱۹۶۰ دگرگونی‌هایی در شرح وظایف باستان‌شناس و تعریف علم باستان‌شناسی ایجاد گردید و یک هدف تازه یعنی تبیین روندهای فرهنگی درگذشته به کمک شیوه‌های ابتکاری جدید و استفاده از روش‌های علمی به‌سرعت جایگزین روش‌های اولیه شد. مهم‌ترین تحولی که در علم باستان‌شناسی اتفاق افتاد، استفاده از رشته‌های علوم پایه در تبیین و تشریح یافته‌ها و داده‌های باستان‌شناسی، گاه نگاری و تاریخ‌گذاری مطلق، بررسی‌های ساختارشناسی آثار و اشیاء باستانی، محیط دفن یافته ها و مانند آن‌ها بود. علومی همچون شیمی، فیزیک، زیست‌شناسی، زمین‌شناسی و سایر علوم وابسته به آن‌ها که در تلفیق با یکدیگر رشته باستان‌سنجی را پایه‌گذاری می‌کنند.

رشته باستان شناسی تاریخی در دانشگاه های اتریش به دنبال ارتقای توانایی دانشجویان برای شرکت در پروژه های تحقیقاتی در مطالعات علوم انسانی و فرهنگی است. و فارغ التحصیلان این رشته می توانند در حوزه ارتباطات فرهنگی، روابط عمومی، رسانه ها، موزه و گردشگری به اشتغال بپردازند.

طول رشته باستان شناسی تاریخی در دانشگاه وین اتریش در مقطع کارشناسی 6 ترم بوده و 180 واحد درسی به دانشجویان ارائه می شود. زبان تحصیل آلمانی بوده و برای اخذ پذیرش سطح A2 و برای ادامه تحصیل سطح C1 به همراه ارائه گواهی تسلط بر زبان الزامی است. برای ورود به این مقطع نیازی به ارائه آزمون ورودی نیست.

دانشگاه وین اتریش در این مقطع 291 دانشجو را پذیرش کرده و 29 دانشجو نیز در سال گذشته از این دانشگاه فارغ التحصیل شده اند.

دانشجویان در طی مطالعات خود با مباحثی چون: باستان شناسی تاریخی، دوره های فرهنگی، نظریه و روش شناسی ، زمینه باستان شناسی و stratigraphy آشنا می شوند.

در مقطع کارشناسی ارشد نیز در این دانشگاه 120 واحد درسی در طی 4 ترم به دانشجویان ارائه می شود. زبان تحصیل آلمانی بوده و برای اخذ پذیرش سطح A2 و برای ادامه تحصیل سطح C1 به همراه ارائه گواهی تسلط بر زبان الزامی است.

دانشگاه وین در این مقطع 102 دانشجو را پذیرش کرده و 5 دانشجو نیز در سال گذشته از این دانشگاه فارغ التحصیل شده اند.

دانشجویان در این مقطع در طی مطالعات خود با مباحثی همچون باستان شناسی تاریخی، باستان شناسی منظره ای، حفاظت از بنای یادبود و مدیریت حفاری، تمرین و توسعه حرفه ای و باستان شناسی نظری آشنا می شوند.

68% از فارغ التحصیلان از این رشته در اتریش به کارگمارده شده اند و ماهیانه € 2,545 درآمد دارند. و اغلب در بخش تحقیقات علمی و مطالعات توسعه(غیردانشگاهی) کار می کنند.

رشته پیش از تاریخ و باستان شناسی تاریخی در دانشکده هنر و علوم دانشگاه گراتز در مقطع کارشناسی 6 ترم بوده و 180 واحد درسی به دانشجویان ارائه می شود. زبان تحصیل آلمانی بوده و برای اخذ پذیرش سطح A2 و برای ادامه تحصیل سطح B2 موردنیاز می باشد. ارائه آزمون ورودی قبل از پذیرش به زبان لاتین الزامی می باشد. بعد از اخذ پذیرش نیز دانشجویان بایستی آزمون دیگری ارائه دهند که به زبان یونانی برگزار می شود.

رشته باستان شناسی تاریخی در دانشکده فلسفه و تاریخ دانشگاه اینسبورک در مقطع کارشناسی 6 ترم بوده و 180 واحد درسی به دانشجویان ارائه می شود. زبان تحصیل آلمانی بوده و برای اخذ پذیرش سطح A2 و برای ادامه تحصیل سطح B2 موردنیاز است.مضاف بر آنکه ارائه گواهی پایان دوره متوسطه و یا معادل آن الزامی است.

رشته باستان شناسی تاریخی در دانشکده فلسفه و تاریخ دانشگاه اینسبورک در مقطع کارشناسی ارشد 4 ترم بوده و 120 واحددرسی به دانشجویان ارائه می شود. زبان تحصیل نیز آلمانی بوده و برای اخذ پذیرش A2 و برای ادامه تحصیل B2 موردنیاز است. ارائه گواهی تسلط بر زبان برای ورود به این مقطع الزامی است.

دیدگاه خود را بیان کنید
https://www.dpu.org.ir/