رشته زبان شناسی در اتریش

موسسه اعزام دانشجو دانش پژوهان اورانوس با داشتن کادری مجرب از کارشناسان متخصص در امر پذیرش تحصیلی در زمینه اعزام دانشجو از سراسر ایران( تهران ،شیراز،اصفهان و...) به بهترین و معتبرترین دانشگاه های دنیا از جمله اتریش و آمریکا فعالیت دارد.

En

  شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | 15:30   0 نظر    بازدید

رشته زبان شناسی در اتریش

زبان‌شناسی علمی است که به مطالعه و بررسی روشمند زبان می‌پردازد. در واقع، زبان‌شناسی می‌کوشد تا به پرسش‌هایی بنیادین همچون «زبان چیست؟»، «زبان چگونه عمل می‌کند و از چه ساخت‌هایی تشکیل شده‌است؟»، «انسان‌ها چگونه با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند؟»، «زبان آدمی با سامانه ارتباطی دیگر جانوران چه تفاوتی دارد؟»، «کودک چگونه سخن گفتن می‌آموزد؟»، «زبان بشر چگونه تکامل یافته‌است؟»، «زبان‌ها چه قرابتی با یکدیگر دارند؟»، «ویژگی‌های مشترک زبان‌های جهان کدامند؟»، «انسان چگونه می‌نویسد و از چه راهی زبان نانوشتاری را واکاوی (تحلیل) می‌کند؟»، «چرا زبان‌ها دگرگون می‌شوند؟» و … پاسخ گوید. .در زبان‌شناسی، ابعاد مختلف زبان در قالب حوزه‌های صرف، نحو، آواشناسی، واج‌شناسی، معناشناسی، کاربردشناسی، تحلیل گفتمان، زبان‌شناسی تاریخی تطبیقی، رده‌شناسی، زبان و نیز حوزه‌های بین‌رشته‌ای مانند جامعه‌شناسی زبان، روانشناسی زبان، عصب‌شناسی زبان، زبان‌شناسی قضایی، زبان‌شناسی بالینی، زبانشناسی تحلیلی، زبان‌شناسی آموزشی و زبان و منطق بررسی می‌شوند. از آنجا که زبان یک پدیده پیچیده انسانی و اجتماعی‌ست، برای مطالعه جامع و دقیق آن، بهره‌گیری از علوم مرتبط دیگر الزامی به نظر می‌رسد. در واقع، مطالعه فراگیر زبان، رویکردی چندبعدی را می‌طلبد؛ بنابراین، زبان‌شناسی علاوه‌بر مطالعه جنبه‌های توصیفی و نظری زبان به ابعاد کاربردشناختی، روان‌شناختی، مردم‌شناختی، اجتماعی، هنری، ادبی، فلسفی و نشانه‌شناختی زبان توجه می‌کند. به عبارتی می‌توان گفت زبان‌شناسی معاصر، حوزه‌های مطالعاتی بسیار گسترده‌ای را شامل می‌شود که توجه دانش پژوهان و دانشمندان گوناگونی را با ذائقه‌های علمی متنوعی به خود جلب نموده‌است. در همین راستا، مطالعاتی مانند رابطه و تعامل بین زبان و ذهن، زبان و شناخت، زبان و رویکردهای فلسفی، زبان و قوه تعقل، زبان و منطق، دانش ذاتی، یادگیری زبان اول، کاربرد زبان و محیط زیست، زبان و قانون، زبان و هوش مصنوعی، زبان و فرهنگ، زبان و جامعه، زبان و تکامل انسان، زبان و سیاست، زبان و تفکر و دیگر نشانه‌های ارتباطی می‌توانند زیر مجموعه‌های رشته زبان‌شناسی تلقی شوند.

زبان‌شناسی بررسی می­کند که چگونه زبان‌ها این امکان را فراروی گویشوران قرار می‌دهند تا عقاید و احساساتشان را به یکدیگر منتقل کنند؛ چه طور سبک‌ها و گونه­های مختلف زبانی پدید می­آیند و چه طور مردم آن‌ها را در ارتباطات روزمره خود به کار می­گیرند. مردم دارای دانشِ زبانی عظیم، پیچیده و بسیار سازمان­یافته­ای هستند؛ با این وجود، تقریباً تمامی این دانش به صورت ناخودآگاه است. این همان دانشی است که به کار می­گیریم تا افکار خود را به زنجیر کلام د‌رکشیم و آنچه دیگران به ما می­گویند را دریابیم.

تلاش زبان­شناسان نیز در راستای پی‌بردن و صورت­بندی این دانش ناخودآگاه زبانی است؛ چگونه اهل زبان این دانش را به کار می‌گیرند و چگونه در کودکی، خود آن را اکتساب کرده اند؟برخی از زبان­شناسان از طریق مشاهده و توصیف ساختِ زبان(دستور زبان)به این امر مبادرت می­ورزند. برخی دیگر بررسی خود را به مسائلی از قبیل یادگیری زبان در کودکان، اشتباه‌های لُپی(که ناخودآگاه صورت می­گیرند) و اختلالات زبانی کودکان یا سالخوردگان معطوف می­کنند.

برخی زبان­شناسان به مطالعه جنبه اجتماعی زبان می­پردازند. آن‌ها این مطالعه را به روش‌های مختلف انجام می‌دهند، از قبیل مشاهده و توصیف مکالمات حضوری یا تلفنی، بررسی روایت شفاهی داستان و مکالمات بین پزشک و بیمار و همچنین از طُرُق دیگری که زبان برای تعاملات اجتماعی به کار گرفته می­شود. این گروه از زبان‌شناسان همچنین در تلاش اند تا پی ببرند به اینکه چه طور مردم زبان را با حرکات در می­آمیزند تا بدین‌ وسیله منظور خود را به دیگران برسانند(مثل چشمک زدن، اخم کردن، اشارات مختلف با دست و نظیر این‌ها).زبان­شناسان تأثیر مقولات زبانی را بر تفکر و رفتار روزمره انسان‌ها مورد بررسی قرار می­دهند و نیز به این پرسش می­پردازند که آیا گویشوران زبان‌های مختلف از اندیشیدنِ به غایت متفاوت نیز برخوردارند؟

همچنین به ویژگی‌های فیزیکی امواج صوتی نیز می­پردازند و نیز به اینکه ذهن افراد در هنگام خواندن یا شنیدن چیزی چگونه عمل می­کند. زبان­شناسان از دانشی که گویشوران جهت پردازش گفتارِ خود از آن بهره­مند می­شوند برای نوشتن برنامه­های رایانه­ای پردازش زبان استفاده می­کنند. علاوه بر این، تحلیل‌های معنایی را نیز در این راستا به کار می­گیرند تا برنامه­هایی را خلق کنند که کارهایی از قبیل جستجوی اینترنتی، ترجمه ماشینی و پرسش و پاسخ را انجام می­دهند.

زبان­شناسان برای زبان‌هایی که تا به حال هرگز نوشته نشده­اند، نظام نگارش(الفبا)و فرهنگ واژگان تهیه می­کنند و دستور ذهنی و ناخودآگاه گویشوران را ترسیم و صورت­بندی می­نمایند تا کتاب‌های درسی آموزش زبان را بر اساس آنها تهیه و تدوین کنند. آن‌ها می­کوشند تا تأثیرات سواد را بر جوامع مختلف بسنجند و مشاهده کنند جوامع مختلف نسبت به بی­سوادی چه رویکردهایی دارند؛ تا از این رهگذر به راه­حل‌هایی بیاندیشند(البته اگر راه حلی باشد)که بتوان آن‌ها را در مورد افراد بی­سواد یک جامعه به کار بست. همچنین به بازسازی زبان‌هایی می­پردازند که متعلق به پیش از تاریخ بوده­اند و صدها بلکه هزاران سال پیش به کلی تبارشان برافتاد و خاموش شدند. این گروه از زبان‌شناسان با بررسی در زبان‌های خاموشِ عهد باستان به نظامی پی می­برند که تحول زبان‌های باستان را به هزاران زبان امروزی بشر میسر نموده است.

می­توان گفت علم زبان­شناسی مسائل ذیل را مورد مطالعه و بررسی قرار می­دهد:

  • ساخت و تاریخ زبان‌ها
  • معنایی که در پس کاربرد زبان نهفته است
  • چه طور زبان‌های دنیا به هم مربوطند
  • کودکان چگونه زبان را فرا می­گیرند
  • هنگامی که مردم سخن می­گویند در واقع چه اتفاقی دارد می­افتد
  • چه ویژگی­هایی در بین همه زبان‌های انسان‌ها مشترک است
  • چرا زبان‌ها با هم متفاوتند
  • کاربرد و استفاده زبان در ادبیات، رسانه­ها و گروه‌های اجتماعی متعدد چگونه است
  • در صورت آسیب دیدن مغز در اثر سکته یا مصدومیت چه بر سر قوه نطق می­آید
  • آیا رایانه­ها قادر به فهم و استفاده از زبانِ انسان خواهند شد؟

رشته زبان شناسی در دانشگاه وین اتریش در مقطع کارشناسی 6 ترم بوده و 180 واحد درسی به دانشجویان ارائه می شود. زبان تحصیل نیز آلمانی بوده و سطح زبان موردنیاز برای اخذ پذیرش A2 و برای ادامه تحصیل C1 می باشد. این دانشگاه هم اکنون 533 دانشجو را پذیرش کرده و 39 دانشجو در سال گذشته در این رشته از دانشگاه وین فارغ التحصیل شده اند. هزینه تحصیل در این رشته 724 یورو بوده و تقریبا رایگان می باشد. در این رشته در دانشگاه وین نیازی به ارائه آزمون ورودی نیست.

دانشجویان در طی مطالعات خود با دروسی همچون:

Phenomenology

تحلیل گفتمان

تحقیق درباره یادگیری زبان

زبان شناسی هند - اروپایی

و آسیب شناسی گفتار-زبان آشنا می شوند.

برنامه کارشناسی در زبان شناسی شامل یک دوره Interoductory و جهت گیری است که مقدمه ای بر زبان شناسی عمومی و کاربردی و همچنین مقدمه ای بر آواشناسی است. پس از آن دانشجویان ماژول های اجباری را در زمینه های مختلف تحقیق زبان شناسی می گذرانند و می توانند چهار حوزه زبان شناسی کاربردی؛ Psycholinguistics؛ زبان آسیب شناسی روانی و زبان شناسی نظری را انتخاب کنند.

رشته زبان شناسی در مقطع کارشناسی در دانشکده هنر و علوم در دانشگاه گراز 6 ترم بوده و 180 واحد درسی به دانشجویان ارائه می شود. زبان تحصیل آلمانی بوده و سطح زبان مورنیاز برای اخذ پذیرش A2 و برای ادامه تحصیل B2 می باشد. ارائه آزمون ورودی الزامی بوده و زبان موردنظر لاتین می باشد.

رشته زبان شناسی در مقطع کارشناسی ارشد در دانشکده هنر و علوم گراز 4 ترم بوده و 120 واحد درسی به دانشجویان ارائه می شود. زبان تحصیل آلمانی بوده و همچون مقطع کارشناسی سطح زبان مورنیاز برای اخذ پذیرش A2 و برای ادامه تحصیل B2 می باشد. از پیش نیازهای اصلی در این مقطع ارائه مدرک کارشناسی و یا معادل آن است.

رشته زبان شناسی در دانشکده زبان، ادبیات و فرهنگ دانشگاه اینسبورگ در مقطع کارشناسی 6 ترم بوده و 180 واحددرسی به دانشجویان ارائه می شود. زبان تحصیل آلمانی بوده و سطح زبان موردنیاز برای اخذ پذیرش A2 و برای ادامه تحصیل B2 می باشد. یکی از پیش نیازهای تحصیل در این رشته در این دانشگاه گواهی پایان دوره متوسطه یا معادل آن است.

در این دانشگاه در ترم اول مبانی فلسفه و مطالعات فرهنگی، مبانی زبان شناسی، آوا شناسی، یک دوره زبان، بلاغت و ماژول های اختیاری ؛ در ترم دوم ریخت شناسی و نحو، Textlinguistics and Pragmatics؛ معنا شناسی و لغت شناسی، بلاغت، زبان شناسی اجتماعی و ماژول اختیاری؛ در ترم سوم ؛ ریخت شناسی و نحو، زبان های جهانی؛ زبان های و فرهنگ های منطقه آلپ، Semantics and Lexicology،نوشتن روابط عمومی و کسب و کار، در ترم چهارم؛ Language Typology،زبان شناسی و بازسازی تاریخی، مبانی مطالعات Indoeuropean،فلسفه علوم،مطالعات جنسیتی و ماژول های اختیاری،در ترم پنجم ،فلسفه علوم،موضوعات پیشرفته زبان شناسی و ماژول های اختیاری و در ترم آخر (ششم)؛ پایان نامه کارشناسی،موضوعات پیشرفته در زبان شناسی و ماژول های اختیاری به دانشجویان ارائه می شود.

فارغ التحصیلان این رشته باید واجد مهارت های زبانی، مهارت های زبانی کاربردی(عملی)، مهارت های رسانه ای و مهارت های بین فرهنگی باشند.

رشته زبان شناسی در دانشکده زبان، ادبیات و فرهنگ دانشگاه اینسبورگ در مقطع کارشناسی ارشد 4 ترم بوده و 120 واحد درسی به دانشجویان ارائه می شود. زبان تحصیل آلمانی بوده و سطح زبان موردنیاز برای اخذ پذیرش A2 و برای ادامه تحصیل B2 می باشد. برای ادامه تحصیل در این مقطع ارائه مدرک لیسانس و یا معادل آن الزامی می باشد.

در ترم اول: ماژول اجباری استدلال، تئوری زبان و دستور زبان، آنوماتیک و زبان و تفکر، در ترم دوم: ماژول اجباری تغییرزبان و تکامل، تحقیقات زبانی، زبان شناسی فمینیستی، در ترم سوم: ماژول های اختیاری، در ترم چهارم: پایان نامه کارشناسی ارشد و ماژول اجباری دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد به دانشجویان ارائه می شود.

دیدگاه خود را بیان کنید
https://www.dpu.org.ir/