رشته داروسازی در اتریش

موسسه اعزام دانشجو دانش پژوهان اورانوس با داشتن کادری مجرب از کارشناسان متخصص در امر پذیرش تحصیلی در زمینه اعزام دانشجو از سراسر ایران( تهران ،شیراز،اصفهان و...) به بهترین و معتبرترین دانشگاه های دنیا از جمله اتریش و آمریکا فعالیت دارد.

En

  شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | 15:36   0 نظر    بازدید

تحصیل در رشته داروسازی در اتریش

رشته داروسازی یا فارمِسی یکی از رشته‌های پرکاربرد و مهم در حوزه علوم پزشکی می‌باشد که تاثیر بسیار زیادی بر اقتصاد و سلامت عمومی جامعه دارد. رشته داروسازی با تمرکز بر تکنیک‌های تهیه و تولید، کنترل کیفیت، تجویز، توزیع و استفاده بهینه از دارو به مطالعه و تحقیق در رابطه با داروها و مواد شیمیایی مورد استفاده در صنایع داروسازی می‌پردازد. دانشجویان در این رشته علاوه بر مطالعه شیمی دارویی، فیزیولوژی، فارماکولوژی و بیوشیمی، با اصول اخلاقی و حقوقی مرتبط با داروها نیز آشنا می‌شوند. همچنین، آموزش‌های عملی شامل کار در آزمایشگاه‌های داروسازی و داروخانه‌ها نیز از بخش‌های مهم این رشته تحصیلی محسوب می‌شود. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در حوزه‌های مختلفی از جمله تحقیقات دارویی، تولید دارو، کنترل کیفیت داروها، آموزش و مشاوره فعالیت کنند.

اتریش با داشتن سابقه‌ی طولانی در زمینه داروسازی و تحقیقات دارویی، یکی از کشورهای پیشتاز و مراکز مهم تحقیقات دارویی در اروپا می‌باشد و از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. شرکت‌های داروسازی بزرگی چون Novartis و Roche، از جمله شرکت‌های برجسته در زمینه داروسازی در اتریش هستند که به تولید داروهای مورد استفاده در درمان بیماری‌های مختلف می‌پردازند. در اتریش، داروسازی یکی از صنایع مهم و پردرآمد است که تاثیر بسیار زیادی بر اقتصاد کشور دارد.

دانشگاه‌ها و مؤسسات عالی و تحقیقاتی اتریش، به عنوان مراکز معتبر و برجسته در زمینه داروسازی شناخته می‌شوند و دانشجویان و پژوهشگران از سراسر جهان به این کشور می‌آیند تا در این زمینه تحصیل کنند یا تحقیقات خود را انجام دهند. همچنین، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در اتریش به دلیل داشتن تجهیزات پیشرفته و همچنین همکاری با شرکت‌های بزرگ داروسازی، به یکی از مراکز مهم تحقیقات دارویی در اروپا تبدیل شده‌اند. این مراکز تحقیقاتی به توسعه داروهای نوین و ارتقاء سلامت عمومی جامعه کمک می‌کنند.


تحصیل داروسازی در اتریش به زبان انگلیسی

تحصیل در هریک از رشته‌های گروه پزشکی در دانشگاه‌های اتریش اصولا نیازمند مدرک سطح C1 زبان آلمانی است. داشتن این مدرک از ابتدای دوره کالج مقدماتی ضروری نیست و متقاضی می‌تواند حتی بدون داشتن مدرک زبان، پذیرش بگیرد. اما داشتن دانش و مدرک زبان آلمانی برای آزمون ورودی داروسازی و پذیرش نهایی در آن رشته ضروری می‌باشد. بنابراین لازم است که پس از ورود به کشور و پیش از شروع ترم در دوره فشرده زبان آلمانی شرکت کند و بتواند نهایتا نمره مورد نظر را به دست آورد. اما داشتن مدرک زبان، منحصر به زبان آلمانی نیست. در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری برخی از دانشگاه‌های اتریش، دوره‌هایی برای تحصیل در رشته داروسازی به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند. دوره‌های انگلیسی داروسازی در دانشگاه‌های غیردولتی اتریش، از طیف مختلف و متنوعی نسبت به دانشگاه‌های دولتی برخوردار است، اما تحصیل در دانشگاه‌های غیردولتی، مانند دولتی رایگان نبوده و مستلزم پرداخت شهریه زیادی خواهد بود.

در نظام آموزش عالی کشور اتریش همچون بسیاری دیگر از کشورها، دوره‌های متعدد و متنوعی نیز به زبان انگلیسی به عنوان زبان بین‌المللی برگزار می‌گردد که متقاضیان می‌توانند به این دوره‌ها و تحصیل در آن درخواست پذیرش دهند. اما تحصیل در این دوره‌ها دیگر امتیاز اخذ پذیرش بدون مدرک زبان را ندارد و متقاضیان لازم است که از ابتدا، مدرک معتبر آزمون زبان انگلیسی مانند آیلتس را داشته باشند.


مزایای تحصیل داروسازی در اتریش

تحصیل داروسازی در کشور اتریش مزایایی دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • بدون محدودیت سنی (عمدتا تا سن 45 سال هم امکان تحصیل در کشور را دارند.)
  • بدون شرط معدل و امکان پذیرش با معدل پایین
  • طول دوره 3 ساله با داشتن مدرک کارشناسی پیراپزشکی
  • طول دوره 6 ساله بدون مدرک کارشناسی (این مدرک در ایران به عنوان دکترای حرفه ای ارزشیابی می‌شود)
  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه‌های خصوصی
  • امکان تحصیل در دانشگاه‌های رتبه بالا مانند دانشگاه ملی وین
  • بدون نیاز به مدرک زبان و امکان گذراندن دوره زبان آلمانی در کشور اتریش
  • هزینه تحصیل تقریبأ رایگان

-

همچنین افرادی که تحصیل رشته داروسازی در دانشگاه های اتریش را انتخاب می‌کنند، دارای آینده شغلی درخشان با درآمدی بالا در تمامی نقاط اروپا می‌باشند و دست کم قادرند که به راه اندازی داروخانه‌های بزرگ در سطح شهرهای برتر اروپایی بپردازند و یا در داروخانه‌های بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌های صنعتی داروسازی و صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی مشغول به کار شوند. رشته داروسازی نیز در میان رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی دیگر، دارای بازار کار بالایی می‌باشد.


گرایش‌های تحصیلی رشته داروسازی در اتریش

وبسایت Edurank لیستی از محبوب‌ترین گرایش‌های رشته داروسازی در اتریش تهیه کرده است که متقاضیان تحصیلی رشته‌ی داروسازی در اتریش می‌توانند از میان آن‌ها گرایش مورد نظر خود را برای تحصیل در این کشور انتخاب نمایند.

شیمی داروئی

pharmaceutical chemistry

1

فارماکولوژی

pharmacology

2

فارماکوکینتیک و فارماکودینامیک

Pharmacokinetics and Pharmacodynamics

3

فناوری فارماسیوتیک

Pharmaceutical Technology

4

داروسازی صنعتی

Clinical Pharmacy

5

زیست‌شناسی داروئی

Pharmaceutical Biotechnology

6

فارماکوگنوزی

Pharmacognosy

7

تجزیه و تحلیل داروئی

Pharmaceutical Analysis

8

فارماکواکونومی – اقتصاد داروئی

Pharmacoeconomics

9

مقررات و امور نظارتی در داروسازی

Regulatory Affairs in Pharmacy

10


شرایط تحصیل داروسازی در اتریش

شرط ورود به دانشگاه‌های دولتی اتریش و تحصیل رایگان در این کشور، قبولی در دانشگاه‌های سراسری (روزانه) و همچنین اشتغال به تحصیل حداقل به مدت 1 ترم در کشور مبدا (ایران) می‌باشد. معمولاً تحصیل در رشته‌های گروه پزشکی در تمام دنیا دارای آزمون ورودی و نیازمند شرکت و موفقیت در این آزمون‌ها می‌باشد. کشور اتریش نیز از این قاعده مستثنی نیست بنابراین تحصیل داروسازی در اتریش نیازمند این است که متقاضی در آزمون ورودی شرکت کرده و بتواند نمره مورد نظر را به دست آورد. همچنین دوره‌های حدودا یک ساله‌ای به منظور آماده‌سازی داوطلبان برای موفقیت در این آزمون‌ها تدارک دیده شده که افراد می‌توانند با ثبت نام در این کالج‌های آماده‌سازی که موسوم به کالج های Premedical هستند و گذراندن آنها، شانس خود را برای موفقیت در آزمون سنجش رشته‌های پزشکی به میزان بسیار زیاد و قابل توجهی بالا ببرند. ثبت‌نام و گذراندن این دوره‌های کالج مستلزم پرداخت هزینه می‌باشد.

پیشنهاد موسسه دانش‌ پژوهان اورانوس برای علاقمندان تحصیل داروسازی در اتریش این است که برای یک رشته بدون آزمون مرتبط با رشته‌های پزشکی و پیرا‌‍پزشکی که آزمون ورودی ندارند مانند رشته زیست، افراد پذیرش بگیرند و پس از گذراندن دوره زبان آلمانی اقدام به شرکت در آزمون داروسازی کرده و وارد رشته داروسازی در دانشگاه‌های دولتی اتریش شده و از تحصیل رایگان در این کشور بهره‌مند شوند.

تحصیل داروسازی در این کشور در دانشگاه‌های خصوصی که به صورت پولی می‌باشند و به زبان انگلیسی هم ارائه می‌شوند، بسیار راحت‌تر از پذیرش در دانشگاه‌های رایگان دولتی می‌باشد، در نتیجه این دانشگاه‌ها هم می‌توانند انتخاب مناسبی باشند. تحصیل در دانشگاه‌های غیر دولتی معمولا شرط اولیه‌ی پذیرش را ندارند یعنی لازم نیست که متقاضیان، ابتدا در یک دانشگاه دولتی در کشور خودشان پذیرفته شوند. همچنین افرادی که دارای مدرک کارشناسی در رشته‌های پیراپزشکی مانند شیمی، زیست، گرایش‌های زیست‌شناسی سلول مولکولی و کشاورزی هستند هم می‌توانند داروسازی در این کشور را با معادل‌سازی دروس مربوطه در سال‌‎های کمتری بگذرانند.


کارشناسی ارشد رشته داروسازی

تحصیل در مقطع کارشناسی رشته داروسازی اتریش، دارای 180 ECTS می‌باشد که در قالب 6 ترم به دانشجویان ارائه می‌شود. زبان تحصیل در این رشته آلمانی بوده و برای اخذ پذیرش، حداقل سطح A2 و برای ادامه تحصیل سطح C1 به همراه ارائه گواهی تسلط بر زبان الزامی است. جهت اخذ پذیرش تحصیلی می‌بایست آزمون ورودی این رشته را با موفقیت پشت‌سر بگذارند. دانشجویان در طی تحصیل مقطع کارشناسی این رشته با مباحثی چون: ترکیب شیمیایی مواد دارویی، کالبدشناسی و فیزیولوژی؛ اصول داروشناسی، تولید مواد مخدر، بیوشیمی و مواد مخدر از منابع زیستی آشنا می شوند.

کارشناسی ارشد رشته داروسازی

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته داروسازی در اتریش، دارای 120 ECTS می‌باشد که در طول 4 ترم به دانشجویان ارائه می‌شود. زبان تحصیل مقطع کارشناسی ارشد این رشته نیز آلمانی بوده و سطح زبان موردنیاز برای پذیرش حداقل A2 و برای ادامه تحصیل C1 می‌باشد. برنامه کارشناسی‌ارشد شامل ۱۴ ماژول‌ اجباری است : بیو دارویی با تاثیر بر اختلالات متابولیک و عملکرد سیستم؛ تولید دارو و بهداشت عمومی؛ دارو درمانی و بهداشت عمومی؛ موضوعات انتخابی تحقیقات دارویی؛ موضوعات انتخابی و تخصص علمی. علاوه بر این، دانشجویان باید پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد را بنویسند و امتحان کارشناسی‌ارشد را بگذرانند. دانشجویان در طی مطالعات خود با مباحثی چون : توسعه دارو، سیستم قلبی-عروقی، بیوشیمیایی، ضدعفونی و سم شناسی آشنا خواهند شد.

مقطع دکتری رشته داروسازی در اتریش

همانطور که گفتیم، متقاضیان ایرانی برای تحصیل در رشته‌های گروه پزشکی اتریش می‌بایست در ابتدا در کنکور پزشکی ایران قبول شوند، سپس با تاییدیه صادره از سازمان سنجش مبنی بر قبولی متقاضی، جهت درخواست پذیرش اقدام نمایند. دارندگان مدرک کارشناسی در رشته‌های پیراپزشکی، شیمی، زیست‌شناسی و کشاورزی از دانشگاه‌های آزاد و سراسری، می‌توانند با شرکت در آزمون ورودی داروسازی و کسب نمره قبولی برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری رشته داروسازی اقدام نمایند.

دکتری داروسازی اتریش یک برنامه تحصیلی و پژوهشی جامع است که این امکان را فراهم آورده تا دانشجویان را با دانش و مهارت‌های پیشرفته در زمینه علوم دارویی و داروسازی افزایش دهد. دوره دکتری در اتریش حدود 3 تا 4 سال به طول می‌انجامد و شامل دروس تئوری، تحقیقات آزمایشگاهی و پایان‌نامه می‌شود. دانشجویان در طول این دوره فرصت دارند تا تحقیقاتی عمیق در حوزه‌های مختلف داروسازی، اعم از توسعه دارو، فارماکولوژی و فناوری دارویی انجام دهند. همچنین دانشجوان در طول این دوره تحصیلی می‌توانند با کسب تجربه و تقویت مهارت‌های خود، به عنوان اساتید دانشگاهی یا محققانی در زمینه داروسازی فعالیت کنند. پس از اتمام این دوره، فارغ‌التحصیلان می‌توانند به عنوان داروساز، محققان دارویی، اعضای هیات علمی دانشگاهی و یا به طور حرفه‌ای در دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی مختلف در اتریش و حتی در سطح بین‌المللی فعالیت کنند.


برترین دانشگاه‌های اتریش برای تحصیل در رشته‌ی داروسازی

در زیر لیستی از برترین دانشگاه‌های اتریش که براساس عملکرد پژوهشی و تحقیقاتی آنها در رشته‌ی داروسازی رتبه‌های بالایی کسب کردند، آورده شده است. در این جدول می‌توانید ده دانشگاه برتر اتریش در رشته‌ی داروسازی را به همراه رتبه‌ی این رشته در سطح کشور، اروپا و جهان را مشاهده می‌کنید. این جدول بر اساس 12 میلیون استناد دریافت شده از 507 هزار مقاله‌ی دانشگاهی، توسط 34 دانشگاه اتریش انجام شده است.

نام دانشگاه

نوع دانشگاه

رتبه کشوری

در اروپا

رتبه جهانی

ضریب پذیرش

1

دانشگاه وین

دولتی

1

22

97

28%

2

دانشگاه گراتس

دولتی

4

172

416

13%

3

دانشگاه اینسبروک

دولتی

2

113

300

27%

4

دانشگاه پزشکی وین

دولتی

5

177

432

9%

5

دانشگاه یوهانس کپلرلینس

دولتی

7

250

623

56%

6

دانشگاه پزشکی گراتس

دولتی

11

414

1102

13%

7

دانشگاه پزشکی اینسبروک

دولتی

12

417

1109

15%

8

دانشگاه دانوب کرمز

دولتی

15

581

1702

81%

9

دانشگاه پزشکی پاراسلسوس

خصوصی

18

876

2948

50%

10

دانشگاه علمی کاربردی IMC کرمز

خصوصی

35

1331

5402

50%

-
بهترین شهرها برای تحصیل رشته‌ی داروسازی در اتریش، شهرهای وین، گراتس، اینسبروک و لینس می‌باشد که بر اساس تعداد دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و رتبه‌های آنها در سطح کشور و جهان است. برای بررسی اطلاعات بیشتر و سایر رتبه‌بندی‌های دانشگاه‌ها برای تحصیل رشته‌ی داروسازی در اتریش به صفحه‌ی پیوست شده در سایت مراجعه کنید.

مراحل ورود به دانشگاههای پزشکی اتریش

برای ورود به رشته داروسازی در دانشگاه‌های کشور اتریش می‌بایست مراحل زیر طی شود:

  • شرکت در آزمون ورودی (ثبت نام به صورت آنلاین در سایت)
  • ارائه یک مقاله در خصوص داروسازی
  • آزمون زیست عمومی و زیست سلولی
  • آزمون معرفی ریاضی و آمار
  • آزمون شیمی عمومی مختص دانشجویان داروسازی

مدارک مورد نیاز جهت تحصیل داروسازی در اتریش

مدارک موردنیاز برای تحصیل در رشته داروسازی بسته به مقطع تحصیلی و دانشگاه موردنظر متغیر خواهد بود، اما مدارکی که به طور عمومی برای پذیرش در این رشته نیاز خواهید داشت عبارتند از:

  • مدارک اثبات هویتی و ملیتی همراه با نسخه ای از شناسنامه و پاسپورت رسمی و عکس
  • کپی پاسپورت معتبر به همراه عکس پاسپورتی
  • درخواست برای پذیرش (فرم درخواست از دانشگاه)
  • قبولی دانشگاه سراسری در کشور مبدأ
  • الزامات عمومی ورود به دانشگاه اعم از مدرک دیپلم 12 ساله و یا معادل آن برای مقطع کارشناسی
  • مدرک لیسانس مرتبط برای مقطع کارشناسی ارشد
  • مدرک معتبر آزمون زبان آلمانی یا انگلیسی (با توجه به درخواست دانشگاه و مقطع موردنظر)
  • توصیه‌نامه (تعداد بر اساس درخواست دانشگاه)
  • انگیزه‌نامه
  • پرووپوزال تحقیقاتی
  • گواهی عدم سوءپیشینه
  • گواهی تمکن مالی

-

* متقاضیان خارج از اتحادیه اروپا (Non-EU) و مناطق اقتصادی اروپا (non_EEA) می‌بایست مدارک زیر را فراهم کنند:

  • معادل گواهی اتمام دوره متوسطه
  • گواهی صلاحیت‌های ویژه برای تحصیلات دانشگاهی به عنوان اثبات این مسئله که شما یک برنامه برای واجد شرایط بودن در کشور مبدا خود را دارید.

-

* اسناد ترجمه شده باید با نسخه اصلی همراه با تاییدیه سفارت و مهر دادگستری و وزارت خارجه ارائه شوند. همچنین تمام مدارک برای پذیرش به دانشگاه اتریش تا 1 سپتامبر برای ترم زمستان و 1 فوریه برای ترم تابستان باید ارائه شوند.


هزینه‌های تحصیل رشته داروسازی در دانشگاه‌های اتریش

شهریه‌های تحصیل رشته داروسازی در اتریش به ملیت، ایالت، دانشگاه و مقطع شما بستگی دارد. بدین صورت که اگر شما از شهروندان اتریشی و یا کشورهای عضو اتحادیه اروپا (EU/EEA) باشید، برای تحصیل در دانشگاه‌های اتریش، نیازی به پرداخت شهریه ندارید و می‌بایست تنها هزینه اتحادیه دانشجویان که مبلغ 22.70 یورو می‌باشد، را پرداخت کنید. اما دانشجویان غیر اتحادیه اروپا و بین‌المللی می‌بایست برای تحصیل در اتریش مبلغی به عنوان شهریه پرداخت کنند که این مقدار از سایر کشورهای اروپایی بسیار کمتر و مقرون بصرفه‌تر می‌باشد. حداقل شهریه تحصیل در دانشگاه‌های اتریش برای دانشجویان بومی با هزینه اتحادیه دانشجویان مبلغ 363.36 یورو و برای دانشجویان بومی حدود 727 یورو می‌باشد.


اگر شما هم از متقاضیان تحصیل در رشته‌ی داروسازی در کشور اتریش هستید، می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان مؤسسه دانش پژوهان اورانوس تماس گرفته و بسته به رشته مورد نظر خود برای تحصیل در اتریش مشاوره ای رایگان دریافت نمائید. کارشناسان با توجه به سوابق تحصیلی شما، شما را در انتخاب رشته‌ی تحصیلی و دانشگاه مناسب راهنمایی کرده و در تمامی مراحل این پروسه‌ی دشوار، جهت اخذ پذیرش از دانشگاه‌های اتریش همراه شما خواهند بود.

دیدگاه خود را بیان کنید
https://www.dpu.org.ir/